
TALLAHASSEE — Gov. Jeb Bush 
vetoed two public records bills passed by 
the Florida Legislature during the 2006 
session.

The first bill (HB 1097) would have 
required government agencies to reply 
“promptly” to public records requests.  In 
his veto message, Bush wrote that existing 
law already outlines a standard for when 
an agency must respond to requests – “at 
any reasonable time, under reasonable 
conditions.” 

The bill had the potential to require 
agencies to reply without delay, regardless 
of the situation, according to the governor. 
This could require the hiring of additional 
staff, and the Legislature did not provide 
any additional funding, he wrote.

Bush also objected to part of the bill 
requiring agency heads to appoint records 
custodians and provide notice of the 
appointment.  

“To the 
extent the public 
or government 
employees 
are misled to 

believe that only designated persons can 
receive record requests, the bill does not 
accord with the sprit of  public record 
law,” Bush wrote.

The second bill (CS/SB 1438) would 
have allowed the Legislature to access 
records with confidential and exempt 
status. Bush wrote in his veto message 
that by allowing the Legislature access to 
such records maintained by the executive 
branch, the separation of powers would be 
weakened.

The bill also would have codified 
existing case law on custodial 
requirements for confidential and exempt 
records.

Volume 30, Number 8       A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information         College of Journalism and Communications        University of Florida

August 2006

Ex-weapons scientist settles 
privacy suit for $1.6 million

WASHINGTON — The federal 
government and five news organizations 
will pay $1.6 million to a former nuclear 
weapons scientist once suspected of being 
a spy. 

Wen Ho Lee settled his privacy 
lawsuit, in which he accused the Energy 
and Justice Departments of violating his 
privacy rights by leaking information to 
the press.

The settlement will also end contempt 
of court proceedings against five 
reporters who refused to disclose their 
sources for stories about Lee’s espionage 
investigation.  

The Associated Press, The New York 
Times, the Los Angeles Times, The 
Washington Post and ABC have agreed to 
pay Lee $750,000.

“We were reluctant to contribute 
anything to this settlement, but we sought 
relief in the courts and found none,” the 
companies said in a statement. 

Pinellas County must pay 
fees in public record dispute

PINELLAS COUNTY — The county 
will pay the St. Petersburg Times’ legal 
expenses related to a successful public 
records lawsuit.

A circuit judge ruled that Pinellas 
County violated the Public Records Law 
when it refused to release a settlement 
agreement between the county and a 
former employee.

Since the county lost the lawsuit, it 
must pay the newspaper’s $19,806 legal 
bill.

The ex-employee, Rick Dodge, 
was fired in 2002. He alleged that the 
county fired him for drawing attention 

to fraud in the welfare-to-work program. 
The county said he was let go due to job 
performance issues.

County Commission Chairman Ken 
Welch said the county fought the release 
of the settlement because at the time of 
the request, key parts of the agreement 
were being finalized.

Times executive editor and vice 
president Neil Brown said the newspaper 
has a responsibility to pursue such cases. 

“The newspaper has a special role 
on behalf of the public to ensure that 
the government does not do its work in 
secret,” Brown said.

ACCESS
RECORDS

Fla. governor 
vetoes two 
records bills

“Given the rulings of the federal courts 
in Washington and the absence of a federal 
shield law, we decided this was the best 
course to protect our sources and to protect 
our journalists,” the companies said.

Prior to the settlement, the U.S. 
Supreme Court was considering whether 
to take the case of the reporters who 
resisted subpoenas to reveal their sources.

Lee was fired from the Los Alamos 
National Laboratory in New Mexico and 
was later held in solitary confinement for 
nine months. 

He was never charged with espionage. 
He later pleaded guilty to mishandling 
computer files.

“We are hopeful that the agreements…
will send the strong message that 
government officials and journalists must 
and should act responsibly in discharging 
their duties and be sensitive to the privacy 
interests afforded to every citizen of this 
country,” Lee said.



2 The Brechner Report   August 2006

ACCESS RECORDS CONTINUED

Lobbyist law survives injunction
TALLAHASSEE — A new state 

law that requires lobbyists to disclose 
who pays them and how much survived 
an effort to block it. The law also bans 
gift-giving to lawmakers. The Florida 
Association of Professional Lobbyists, 
along with two individual lobbyists, 
sought a temporary injunction against the 
law and summary judgment. 

The law was filed as a Senate bill, and 
the lobbyists argue that because it was 
not read three times by the House, it was 
invalid. The state constitution allows an 
exception to the reading requirement if a 
two-thirds vote is reached.

“Because the rule was waived it was 
not necessary to read the bill on three 
separate days,” wrote U.S. District Judge 
Stephan Mickle. 

The case can now proceed to trial 
unless Mickle’s rulings are appealed.

The Miami Herald reviewed the 
records disclosed as a result of the new 
law and found that lobbyists earned 
at least $17.4 million in the first three 
months of 2006. 

Major contributors were Florida 
Power & Light, Calder Race Course, the 
American Tort Reform Association and 
the Florida Medical Association.

Police officer 
claims rights 
violated by VA

TAMPA — A police officer at a 
Veterans Administration hospital 
claims his First Amendment rights 
were violated after he was told he 
would be fired for giving sensitive 
information to the St. Petersburg 
Times, according to a story by the 
newspaper.

A congressional committee is 
reviewing the case of Robert J. 
McCarthy, 52. 

McCarthy, who was a police officer 
in Philadelphia for 30 years, had been 
working at the James A. Haley VA 
Medical Center for about a year when 
the VA inspector general launched an 
investigation of poor patient care and 
mismanagement at the center.

The investigation, which began in 
February, was based on an anonymous 
letter to the Times.

A month later, allegations of 
criminal activity in the hospital police 
force arose from anonymous e-mails to 
the newspaper.

McCarthy contacted the newspaper 
almost three weeks after the stories 
about the hospital were published. 

McCarthy said that he had been 
reassigned to a file clerk position 
because he was suspected of being the 
source of the Times stories. He denied 
he was the author of the e-mails.

The hospital accused McCarthy of 
releasing information regarding the 
VA without authority, using obscene 
language and sending a sarcastic e-
mail to the police chief.

FIRST AMENDMENT

WASHINGTON — The U.S. 
Supreme Court ruled that public 
employees are not protected by the First 
Amendment for statements made in 
connection with their work.

In a 5-4 vote, the justices ruled 
against Richard Ceballos, a prosecutor 
with the Los Angeles District Attorney’s 
Office. Ceballos alleged that he was 
demoted for telling his supervisors that 
a sheriff’s deputy lied to get a search 
warrant. The ruling does not affect state 
and federal labor laws or whistle-blower 
protection statutes, the court said.

“We reject, however, the notion 
that the First Amendment shields from 
discipline the expressions employees 
make pursuant to their professional 
duties,” wrote Justice Anthony M. 
Kennedy.

In his dissent, Justice David H. 

High court: No protection 
for whistleblowers on the job

Judge upholds $18 million verdict against paper
PENSACOLA — A judge dismissed 

a claim for punitive damages but upheld 
an $18.28 million jury verdict against the 
Pensacola News-Journal in a false light 
lawsuit.

In December 2003, a jury ruled for 
businessman Joe Anderson Jr., who 
alleged the newspaper’s use of the term 
“shot and killed” in a story falsely implied 
that he murdered his wife. 

Two sentences later, the article noted 
authorities ruled her death was a hunting 
accident. 

The article was part of a series on 
Anderson and his paving company 
published in 1998 and 1999.

The jury could not agree on punitive 
damages, so Circuit Judge Michael Jones 
ordered a second trial on that issue. 

Jones dismissed that part of the suit 

in April, after Anderson and his lawyers 
allegedly violated an order to keep 
the newspaper’s pretrial polling data 
confidential.

This is the first false light case tried 
in Florida, according to The Associated 
Press.  The News-Journal and its parent 
company, Gannett Co. Inc. plan to appeal 
the decision, according to defense attorney 
Dennis Larry.

Souter advocated a case-by-case 
approach to free speech claims related 
to public employment. “[P]rivate and 
public interests in addressing official 
wrongdoing and threats to health and 
safety can outweigh the government’s 
stake in the efficient implementation 
of policy,” Souter wrote, “and when 
they do public employees who speak 
on these matters in the course of their 
duties should be eligible to claim First 
Amendment protection.”

Souter was joined in his dissent by 
Justices John Paul Stevens and Ruth 
Bader Ginsburg. Justice Stephen G. 
Breyer offered his own dissenting 
opinion. The Ceballos case was first 
argued in October, when Justice Sandra 
Day O’Connor was still on the Court. 
O’Connor retired Jan. 31. The case was 
reargued in March.



ACCESS MEETINGS

3The Brechner Report    August 2006

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.brechner.org
e-mail: brechnerreport@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Exec. Director/Exec. Editor
Christina Locke, Editor
Alana Kolifrath, Production Coordinator
Justin Sink, Production Assistant

    The Brechner Report  is published 12 times a 
year under the auspices of the University of Florida 
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort 
of  The Brechner Center for Freedom of Information, 
the University of Florida College of Journalism and 
Communications, the Florida Press Association, the 
Florida Association of Broadcasters, the Florida Soci-
ety of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner 
Endowment. 

DOT remedial  
measures OK’d

CITRUS COUNTY — A circuit judge 
ruled in favor of the state Department of 
Transportation, finding the agency made 
a good faith effort to remedy Sunshine 
Law violations.

The violations stem from meetings 
held two years ago by the Environmental 
Resource and Regulatory Agency Group 
(ERRAG), an advisory group involved in 
the DOT’s Suncoast Parkway II study. 

Citrus County residents Teddi Bierly 
and Robert Roscow were excluded from 
the meetings and filed suit against the 
state.

The original judge in the case, Judge 
Janet Ferris, found that the ERRAG 
meetings should have been held in the 
Sunshine. As part of court-ordered 
mediation, she ordered the DOT to 
remedy the violations with “curative 
meetings,” according to The Citrus 
County Chronicle.

But Bierly and Roscow challenged 
those meetings, saying not all original 
ERRAG members attended and that the 
presentations were inadequate. They 
requested the work of the ERRAG be 
thrown out for violating mediation.

Circuit Judge Terry Lewis replaced 
Ferris, and although Lewis admitted 
that Bierly and Roscow had legitimate 
concerns, the judge ruled that the DOT 
still made a good faith effort to remedy 
the violations.

COURTS

BROWARD COUNTY — The 
Broward County clerk began filing 
motions asking judges in more than 100 
cases kept from the public docket if the 
files should remain confidential.

The move comes after an investigation 
by The Miami Herald revealed that more 
than 100 lawsuits since 2001 are kept on 
a secret docket in Broward Circuit Court.

In May, Clerk Howard Forman 
formulated a new policy that required 
judges who order cases sealed to be more 

specific about the types of information they 
want kept from the public. The policy did 
not apply to cases already sealed. 

In the midst of his new policy, Forman 
denied a request by The Herald for a list 
of all civil cases not available for public 
inspection. The newspaper then successfully 
sued Forman for the case numbers and party 
names for the secret files.

But the cases remained off the public 
docket, prompting Forman’s requests for 
clarification.

Paper sues for secret docket details

Hospital board subject to law
OCALA — The board of directors 

of an Ocala hospital are subject to the 
Sunshine Law, the State Attorney’s 
Office has determined. It also concluded 
that the incident prompting the inquiry 
was not a violation of the Sunshine 
Law.

In February, Munroe Regional 
Medical Center’s board of directors 
voted unanimously and without any 
discussion to demote President and 
Chief Executive Officer Paul Clark to 
the position of chief operating officer. 
Two weeks earlier, a majority of board 
members said they opposed having a 
COO position.

The State Attorney’s Office then 
began an investigation as to how the 
board reached a unanimous decision 
considering its previous opposition. 

Munroe Regional Health Systems 
Inc. operates the hospital under a lease 

from the Marion County Hospital District.
Assistant State Attorney Mark Simpson 

first concluded that the hospital is subject 
to the state’s open government laws, in 
addition to the Sunshine requirements 
stipulated in the hospital’s lease.

Simpson then spoke with Clark and 
another Munroe executive, Vice President 
Earline Piscitelli, during his investigation. 
Clark said he spoke individually with 
board members and told them of his 
proposal to step down.

Piscitelli explained that a press release 
distributed immediately following the 
meeting was one of two press releases 
written, one with the board’s decision and 
one with another outcome.

Based on the statements of Clark and 
Piscitelli, Simpson found there was no 
evidence of a Sunshine violation. He did 
not speak with any of the board members, 
according to the Ocala Star-Banner.

Charges posthumously dropped
ESCAMBIA COUNTY — A circuit 

judge dropped criminal charges against 
an Escambia County commissioner who 
died in 2004.

Willie Junior disappeared a day before 
he was to be sentenced on corruption 
charges. He died of an apparent suicide.

The main reason for the request to 
drop charges was to allow Junior’s widow 
to receive her husband’s retirement 
benefits from the county and state, 
according to Junior’s attorney, Michael 
Griffith.

Junior and three other county 

commissioners were indicted in May 
2002. Junior faced charges ranging from 
racketeering and bribery to violating the 
Sunshine Law. He pleaded no contest 
to several charges and was likely to be 
sentenced to 18 months in prison.

Assistant State Attorney John Simon 
objected to the decision, arguing that Junior 
had already entered a plea and was awaiting 
sentencing.

Junior served as a state witness in the 
case of fellow Commissioner W.D. Childers. 

Junior, 62, was a commissioner for 18 
years.



patterns of waste and fraud found in Miami in disasters 
across the country.

The 15-month investigation was a finalist for the 
2006 Pulitzer Prize for investigative reporting and 
won top awards from the Scripps Howard Foundation, 
Associated Press Managing Editors and Investigative 
Reporters and Editors Inc. 

In an April 2006 ruling in our lawsuit, U.S. District 
Judge Kenneth A. Marra concluded that FEMA must 
release the names of its inspectors, the quality control 
reports, the addresses but not names of aid recipients, 

and all but two of Brown’s e-mails.
FEMA has appealed the judge’s decision on recipients’ 

addresses but has agreed to produce the remainder of the 
information. 

Documents released so far have already resulted in a story 
detailing how FEMA officials scrambled to justify their decisions 
after our Miami story broke. Those e-mails never would have 
been public if not for our suit.

If the decision in our case is upheld, reporters nationwide will 
have access to more detailed data about FEMA claims in past and 
future disasters. 

Addresses will help pinpoint where the money is going and 
allow reporters to compare that to actual damage. Is FEMA 
sending money to vacant lots? Are tenants of apartment buildings 
collecting aid when the property managers report no damage?

As we saw with the 2004 Florida storms and with Hurricane 
Katrina, where federal auditors recently estimated as much as 
$1.4 billion in FEMA aid to individuals was bogus, no agency 
warrants more of our scrutiny. 

Our lawsuit and others like it will help reporters keep better 
watch over FEMA’s spending of tax dollars.   

We never imagined one map on FEMA’s Web site 
in the midst of the unforgettable 2004 hurricane season 
would lead to the longest-running investigation the 
South Florida Sun-Sentinel had ever done and a federal 
Freedom of Information Act lawsuit that will change the 
way reporters cover disasters nationwide.

Database specialist John Maines discovered the map 
preparing for a hurricane enterprise story meeting in 
September 2004. He noticed something odd: a large 
cluster of FEMA claims from Miami-Dade, one of the 
few counties in Florida not hit by the four hurricanes that 
year.

Before our first story ran, showing FEMA had already 
approved more than $21 million to Miami-Dade residents, our 

investigative team filed a FOIA 
request for the claims. 

We wanted to know: Who 
were all these people getting 
disaster assistance and for what?

As the investigation progressed, we filed more than 20 other 
FOIA requests to help understand how FEMA approved claims 
and what about its system allowed widespread fraud and waste.

From the start, FEMA refused to provide names and addresses 
of aid recipients, citing the Privacy Act. The government 
also declined to provide the names of its privately contracted 
inspectors, calling it “an unwarranted invasion of their privacy.’’ 

FEMA withheld then-FEMA Director Michael Brown’s         
e-mails on grounds that their release would “discourage open, 
frank discussions on matters of policy” and refused to turn over 
quality control reports of inspectors’ work.

In March 2005, the Sun-Sentinel filed suit for access to the 
information in the U.S. District Court for the Southern District of 
Florida.

While we waited, the team found ways around the obstacles. 
We hit the streets and located aid recipients who called FEMA 
assistance “free money’’ and told of neighbors hosing down 
furniture to make it look like storm damage. 

The team found FEMA inspectors and discovered some 
had criminal records for theft, robbery and embezzlement. We 
obtained FEMA claims data by ZIP code and identified the same 

The

 By Sally Kestin
Back Page

Sally Kestin is an investigative reporter at the South Florida 
Sun-Sentinel. She previously covered social services, education and 
local government for The Tampa Tribune and the Sarasota Herald-
Tribune. After the 2004 Florida hurricanes, she led a team of 
reporters who uncovered $530 million in fraud and waste in FEMA 
disaster aid nationwide. She has won state and national awards and 
was a finalist for the 2006 Pulitzer Prize for investigative reporting.

Reporting team holds disaster agency accountable

Sally Kestin


