
Volume 24, Number 9      A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information       College of Journalism and Communications       University of Florida

September 2000

Newspapers win access to federal export records

City denies records request for staffing

Judge rules tobacco gag order overbroad
COURTS

ACCESS
RECORDS

     TAMPA -- A federal
judge granted two newspapers
access to federal export
records that the Department
of Commerce had refused to
provide.
     The St. Petersburg Times and The
Tampa Tribune sued the Department of
Commerce for access to records
showing the identities of those who were
granted licenses to export goods from

Cuba from 1996 to 1999.
     The federal government
agency refused to provide the
documents, claiming they were
exempt from the Freedom of
Information Act, because of a

FOIA exemption for statutes that require the
confidentiality of particular records.  The
statute in question was the Export
Administration Act of 1979, which exempted
information regarding license applications.

     However, the EAA expired in 1994.
The federal government claimed that the
EAA was effective due to an executive
order that sanctioned the continuation of
the export control system.
     Judge Richard Lazzarra disagreed.  He
held that relying on an expired statute and
nonstatutory authority to withhold
records is “inconsistent with the
requirements of narrow construction and
full disclosure of FOIA.”  (6/28/00)

MARATHON -- The Marathon city
manager has denied a newspaper’s
public records request, claiming that
the city does not have any employees.

On two occasions, The Florida
Keys Keynoter requested names, titles
and salary of  employees from city
manager Craig Wrathell and the city
council.  In both cases, the information

request was denied, based on a claim of
employee confidentiality. Administrative
services, including those of Wrathell, are
provided by Moyer and Associates.

One councilmember supports disclosure.
“People are entitled to know what the people
working for the city are making or a close
whereabouts,” said Councilman Randy Mearns.
(7/15/00)

  MIAMI -- A federal court held in
Dow Jones and Co. v. Kaye that a gag
order issued by a circuit court judge in
tobacco litigation was overbroad.
     The gag order prohibited all parties
to the suit and their agents from
holding any public meetings or press
conferences relating to any of the facts
and issues of the case.  It was part of a
class action lawsuit to recover damages
for diseases contracted as a result of
cigarette smoking.
     Six newspaper publishers, Dow
Jones and Co., Inc., New York Times
Co., Media General Operations, Inc.,

Miami Herald Publishing Co., Gannett
Satellite Information Network, Inc., and Sun-
Sentinel Co., Inc., filed for an emergency
temporary restraining order to prevent the
enforcement of the gag order.
     The U.S. District Court in the Southern
District of Florida held that the gag order was
unconstitutional.  The court balanced whether
the public’s interest was served while
maintaining the tobacco companies’ rights to
a fair trial.  The court held that the gag order
was not necessary to ensuring a fair trial
because there was no proven threat. (4/5/00)
(Editor’s Note:  See related story on The
Back Page)

Insurer to pay
$2.55 million

PRIVACY

     ST. PETERSBURG -- An insurance
company will pay a state Department of
Insurance official $2.55 million for
invading his privacy.
     Banker’s Insurance Company was
instructed by the company’s top
executives
to
investigate
Kevin
McCarty, the deputy director of insurer
services.  The executives blamed
McCarty for what it considered hostile
relations with state regulators.  It hired a
private investigator to dig into McCarty’s
personal life.  The investigation revealed
that McCarty is gay, which was not public
knowledge.
     The company’s private investigator
pleaded guilty to wiretapping McCarty’s
home.  The investigation also included
videotaping and photographing McCarty.
     The trial would have begun in July, with
Insurance Commissioner Bill Nelson and
former Insurance Commissioner Tom
Gallagher as the first two witnesses to
testify on McCarty’s behalf. (6/20/00)

THE

BRECHNER
R E P O R T



2

DECISIONS
ON FILE

 Board members violated Sunshine Law

Copies of case opinions, attorney
general opinions, or legislation re-
ported in any issue as on file may be
obtained upon request from the
Brechner Center for Freedom of Infor-
mation, College of Journalism and
Communications, 3208 Weimer Hall,
University of Florida, Gainesville, FL
32611-8400, (352) 392-2273.

ACCESS RECORDS CONTINUED

ACCESS MEETINGS

 Mayor defends plan for screening police chief  applicants

The Brechner Report       September 2000

     ST. PETERSBURG -- The St.
Petersburg Times sued the Pinellas-
Pasco State Attorney to force access to
the autopsy photos of a woman who died
in the care of the Church of Scientology.
     Lisa McPherson, 36, died in the care
of the church in 1995.  The church’s

Newspaper  sues for public defender’s office audit
Clearwater operation was charged with
two felonies in connection with
McPherson’s death, but the charges were
dropped in June.
     The autopsies are part of the
prosecutor’s records in the case.
According to Florida’s Public Records

Law, such records are open to the public
after a criminal case has concluded.
     The Church of Scientology contends
the release of the records will harm its
right to a fair trial in the wrongful death
lawsuit McPherson’s family filed.
(6/22/00)

NEW TAMPA -- The location and
format for a publicly advertised meeting
for the Heritage Isles Community
Development District was changed at the
last minute, prompting concern of
Sunshine Law open meetings violations.

Rather than hold the budget meeting at
a downtown law firm as previously
advertised, the meeting was conducted via
conference call from the home of attorney
Mark Straley who represents the Heritage

Isles board and three of the board’s five
supervisors in Clearwater. Straley admitted
to changing the location of the meeting
without notifying staff members after a St.
Petersburg Times reporter showed up at
the law office.

“I have never heard of a board trying to
conduct a meeting that is flat out not where
the notice said it would be,” said Jon Kaney,
a First Amendment attorney in Daytona
Beach. (7/14/00)

Company sues state for private meeting
 TALLAHASSEE — A private meeting

held by the state Department of
Management Services to evaluate
competing bids by two telecommunication
companies has prompted one to file suit,
claiming the meeting violated Florida’s
Open Meetings Law.

Motorola Inc., claims the meetings
should have been open to the public.
Company officials cite a March 1999

informal opinion by the state attorney
general’s office that states some panels
established by a state agency to evaluate
vendors seeking a state contract are
subject to the Sunshine Law.

The lawsuit seeks to invalidate the
department’s decision to negotiate with
Com-Net. The $300-million contract will
complete the expansion of a statewide
network for law enforcement. (7/21/00)

  LAKE PLACID -- The local mayor
had to explain her plans to screen
applicants for the police chief vacancy
after concerns of possible Sunshine Law
violations were raised by city council

members.
Mayor Pauline Dionne defended the

use of out of town law enforcement
officials for the initial applicant screening
and assured council members that the three

officials were working independently of
each other, rather than as a committee.
Dionne said this was an attempt to expedite
the selection process.  The final selection
will be left to the council. (7/12/00)

PRIVACY
CONTINUED
Resident arrested
for secret recordings
     HERNANDO -- A Hernando Beach
man was arrested for secretly recording
conversations between himself and a
county commissioner.
     Bobbie Lee Hodge, 52, was charged
with two felonies for intercepting calls
and revealing their contents.  Hodge
delivered copies of the tapes and
transcripts to the Hernando County
Government Center.  The conversations
were laced with profanity and County
Commissioner Pat Novy calling her
colleagues names.
     The charges against Hodge carry a
maximum penalty of five years in jail
and a $5,000 fine. (7/30/00)

    BOYNTON BEACH -- The Home
Depot, a home improvement retailer,
sued The Adult Depot, a strip club, for
trademark infringement for using an
orange and white block-lettered sign
similar to its own logo.

     The Home Depot contends that the use
of a similar sign and logo will degrade and
dilute its trademark.
     The company seeks the removal of the
Adult Depot’s signs and reimbursement of
attorney’s fees.  (6/6/00)

TRADEMARK
Home Depot sues strip club



COURTS CONTINUED

3

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.jou.ufl.edu/brechner/
e-mail: jthomas@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Director/Executive Editor
Jane Inouye, Editor
Jackie Thomas, Production Coordinator
Allyson Beutke, Production Assistant
Bill F. Chamberlin, Ph.D., Founding Director

    The Brechner Report  is published 12 times a year
under the auspices of the University of Florida
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort of The
Brechner Center for Freedom of Information, the
University of Florida College of Journalism and
Communications, the Florida Press Association, the
Florida Association of Broadcasters, the Florida Society
of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner
Endowment.

Judge allows public viewing of  teacher slaying video

LIBEL
Court reverses $4.7 million libel award

The Brechner Report       September 2000

WEST PALM BEACH -- The public
and the media had an opportunity recently
to view the videotape of a Lake Worth
Community teacher being shot by a
student, but were banned from reproducing
the tape for broadcast or distribution.

The school surveillance video was
public record as evidence in a criminal case
against seventh-grader Nathaniel Brazill,
ruled 15th Circuit judge Richard Wennett.
Brazill was charged with first degree
murder following the shooting of teacher

Barry Grunow last May.
The grainy videotape was shown at the

Palm Beach County Courthouse’s jury
assembly room. Those who viewed the
tape were required to sign a form pledging
not to reproduce the tape.  (7/8-15/00)

    VERO BEACH -- An appellate court
reversed a $4.7 million libel verdict against
a community activist that was awarded to a
former Vero Beach mayor.  The award was
one of the largest in state history.
     Former mayor Bill Jordan filed suit
against businessman Frank Zorc because
Zorc made negative statements in five
fliers about Jordan’s part in a land deal with
the city.

A jury decided Zorc should pay Jordan
$1.9 million in actual damages and $2.8
million in punitive damages.

     The 4th District Court of Appeal
reversed the August 1998 award against
Frank Zorc because Zorc’s comments
about Jordan were opinions and never
proved to be false – two elements needed
to support a libel claim.
     The court said that Zorc’s comments
were protected political speech, and that
the circuit judge who heard the case should
never have let it come to trial.
     Jordan’s attorney said his client plans to
take his appeal of the court’s verdict to the
Florida Supreme Court. (7/6/00)

Libel suit against newspaper dismissed
DAYTONA BEACH -- A circuit judge

dismissed a libel suit an attorney filed
against The News-Journal newspaper.
     Kevin “Kit” Carson sued the paper in
1998 because of editorials and stories that
focused on his two failed election
campaigns.  Carson claimed the stories
contained false and defamatory statements.

     Circuit Judge Joseph G. Will issued a
summary judgment against Carson because
the stories were not defamatory and did not
harm Carson’s reputation.
     Carson accused Judge Will of ignoring
the law in order to promote a personal
agenda.  Carson said he plans to appeal the
ruling. (6/16/00)

DEFAMATION

TAMPA -- Two Polk County
sheriff’s deputies filed a defamation
suit against the department alleging
their First Amendment rights were
violated because they were forced to
subscribe to a particular theory about
a police officer’s death.
     Former homicide detectives Ann
Cash and Deanna Warren believed that
Officer Christopher Horner’s death in
1998 was a suicide.

In their lawsuit, they contend that
a colonel in the sheriff’s department
told them that if they didn’t go along

with the theory that Horner’s death
was a homicide, it would be a career-
ending decision.  When they didn’t
go along with the theory, they were
reassigned, according to the suit.
     Horner was found shot to death in
an isolated area in 1998. He had
been shot in the back of the head
with his own pistol. Horner and his
wife were under investigation for
welfare fraud at the time of his
death.

The investigation was dropped
after his death. (8/2/00)

Sheriff ’s deputies file defamation suit

     FIRST
AMENDMENT

Use inmate’s legal
name says judge

   ATLANTA -- Prison officials
violated a death-row inmate his First
Amendment free exercise of religion
rights when they refused to use his legally
changed name on his prisoner
identification
card,
according
to a
three-judge panel of the 11th U.S. Circuit
Court of Appeals.

In 1993, Kenneth Quince legally
changed his name to Rasikj Abdul Hakim.
Hakim is serving a death sentence for a
murder in 1979.  After prison officials
refused to recognize his new name, Hakim
sued in federal court in 1995.

On appeal, the judges ruled that prison
officials could not show a reasonable
interest in prohibiting the use of religious
names on prisoner identification cards.
 (8/10/00)



that pertained to the court proceedings.
Additionally, the gag order contained no

expiration date, and so effectively imposed a
“permanent injunction that forever bars the
litigants and their counsel from commenting on
a significant case.”   This broad ban, Judge
Jordan found, was not supported by the record
and is unconstitutional on its face.
Judge Jordan then added an important message

for other judges considering gag orders: “[s]o long as the
fairness of the trial is not unduly jeopardized, it is not for the
judiciary to determine whether the public has enough news
about the trial or whether the trial participants’ “spin” – i.e.
their opinions and impressions –  would be interesting to the
public.”

The tobacco litigation is unprecedented.  It is the only
lawsuit by smokers against the tobacco industry that has ever
proceeded to trial as a class action and has the potential for one
the largest judgments in history.

The class of plaintiffs includes between 225,000 to
850,000 present and former Florida smokers.  The defendants
include all of the industry giants: R.J. Reynolds Tobacco Co.,
Philip Morris Inc., Brown & Williamson Tobacco Corp.,
Lorillard Tobacco Co., Liggett Group, Inc, Council for Tobacco
Research, and the Tobacco Institute.

The Florida courts ruled that the jury could award punitive
damages in a single lump sum for all litigants in the class,
rather than assess them individually one smoker at a time.  This
ruling rendered the tobacco defendants vulnerable to a
potentially massive and possibly industry shattering punitive
damage verdict.  Indeed, on July 14, 2000, the jury awarded the
class $145 billion in punitive damages – the largest damages
award in U.S. history.

Judge Kaye has appealed the ruling to the Eleventh Circuit.

Gregg D. Thomas and Rachel E. Fugate are media
lawyers at Holland & Knight LLP, which represented the
plaintiffs in Dow Jones v. Kaye.

Gregg Thomas

Smoke cleared from tobacco litigation

The

 By Gregg Thomas and
Rachel Fugate

Back Page

A state judge’s gag order banning any public
discussion by the parties in the only class
action tobacco trial to date was
unconstitutional, a federal judge has ruled.

On October 20, 1998, Circuit Court Judge
Robert P. Kaye entered the gag order, which
prohibited any public comment by parties and
their agents in Engle, et al. v. R.J. Reynolds
Tobacco Company, et al.  Despite the intense
public interest in the tobacco litigation – given the potentially
massive judgment and its effects upon the tobacco industry and

economy as a whole – the
trial court issued the
blanket gag order without
providing the media an
opportunity to be heard.
On March 10, 2000,
several media plaintiffs,

including Dow Jones & Company, The New York Times
Company, Media General, Miami Herald Publishing Co.,
Gannett, and the Sun-Sentinel sued in federal court to have the
gag order set aside.

In lifting the gag order on April 5, 2000, U.S. District
Judge Adalberto Jordan readily concluded that the blanket gag
order violated the First Amendment.  Before a court may
enjoin the speech of trial participants, the court “must
specifically find, based on the available evidence, that the
fairness of the trial is seriously threatened by publicity and
that nothing short of a gag order will suffice to protect the
litigants’ right to a fair trial.”    The court found that there was
“no finding that the publicity, . . . or anything else seriously
threatened the fairness of the trial,” and stated that there were
“no findings as to whether measures short of a gag order would
suffice to combat the perceived threat.”

The federal court also found that the order was overbroad,
banning too much speech and lasting too long.  Instead of
limiting the gag order to “extrajudicial statements that would
in fact be likely to affect the fairness of the trial,” Judge Kaye
forbid the trial participants from making any public statement

Rachel Fugate



Volume 24, Number 9      A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information       College of Journalism and Communications       University of Florida

September 2000

Newspapers win access to federal export records

City denies records request for staffing

Judge rules tobacco gag order overbroad
COURTS

ACCESS
RECORDS

     TAMPA -- A federal
judge granted two newspapers
access to federal export
records that the Department
of Commerce had refused to
provide.
     The St. Petersburg Times and The
Tampa Tribune sued the Department of
Commerce for access to records
showing the identities of those who were
granted licenses to export goods from

Cuba from 1996 to 1999.
     The federal government
agency refused to provide the
documents, claiming they were
exempt from the Freedom of
Information Act, because of a

FOIA exemption for statutes that require the
confidentiality of particular records.  The
statute in question was the Export
Administration Act of 1979, which exempted
information regarding license applications.

     However, the EAA expired in 1994.
The federal government claimed that the
EAA was effective due to an executive
order that sanctioned the continuation of
the export control system.
     Judge Richard Lazzarra disagreed.  He
held that relying on an expired statute and
nonstatutory authority to withhold
records is “inconsistent with the
requirements of narrow construction and
full disclosure of FOIA.”  (6/28/00)

MARATHON -- The Marathon city
manager has denied a newspaper’s
public records request, claiming that
the city does not have any employees.

On two occasions, The Florida
Keys Keynoter requested names, titles
and salary of  employees from city
manager Craig Wrathell and the city
council.  In both cases, the information

request was denied, based on a claim of
employee confidentiality. Administrative
services, including those of Wrathell, are
provided by Moyer and Associates.

One councilmember supports disclosure.
“People are entitled to know what the people
working for the city are making or a close
whereabouts,” said Councilman Randy Mearns.
(7/15/00)

  MIAMI -- A federal court held in
Dow Jones and Co. v. Kaye that a gag
order issued by a circuit court judge in
tobacco litigation was overbroad.
     The gag order prohibited all parties
to the suit and their agents from
holding any public meetings or press
conferences relating to any of the facts
and issues of the case.  It was part of a
class action lawsuit to recover damages
for diseases contracted as a result of
cigarette smoking.
     Six newspaper publishers, Dow
Jones and Co., Inc., New York Times
Co., Media General Operations, Inc.,

Miami Herald Publishing Co., Gannett
Satellite Information Network, Inc., and Sun-
Sentinel Co., Inc., filed for an emergency
temporary restraining order to prevent the
enforcement of the gag order.
     The U.S. District Court in the Southern
District of Florida held that the gag order was
unconstitutional.  The court balanced whether
the public’s interest was served while
maintaining the tobacco companies’ rights to
a fair trial.  The court held that the gag order
was not necessary to ensuring a fair trial
because there was no proven threat. (4/5/00)
(Editor’s Note:  See related story on The
Back Page)

Insurer to pay
$2.55 million

PRIVACY

     ST. PETERSBURG -- An insurance
company will pay a state Department of
Insurance official $2.55 million for
invading his privacy.
     Banker’s Insurance Company was
instructed by the company’s top
executives
to
investigate
Kevin
McCarty, the deputy director of insurer
services.  The executives blamed
McCarty for what it considered hostile
relations with state regulators.  It hired a
private investigator to dig into McCarty’s
personal life.  The investigation revealed
that McCarty is gay, which was not public
knowledge.
     The company’s private investigator
pleaded guilty to wiretapping McCarty’s
home.  The investigation also included
videotaping and photographing McCarty.
     The trial would have begun in July, with
Insurance Commissioner Bill Nelson and
former Insurance Commissioner Tom
Gallagher as the first two witnesses to
testify on McCarty’s behalf. (6/20/00)

THE

BRECHNER
R E P O R T



2

DECISIONS
ON FILE

 Board members violated Sunshine Law

Copies of case opinions, attorney
general opinions, or legislation re-
ported in any issue as on file may be
obtained upon request from the
Brechner Center for Freedom of Infor-
mation, College of Journalism and
Communications, 3208 Weimer Hall,
University of Florida, Gainesville, FL
32611-8400, (352) 392-2273.

ACCESS RECORDS CONTINUED

ACCESS MEETINGS

 Mayor defends plan for screening police chief  applicants

The Brechner Report       September 2000

     ST. PETERSBURG -- The St.
Petersburg Times sued the Pinellas-
Pasco State Attorney to force access to
the autopsy photos of a woman who died
in the care of the Church of Scientology.
     Lisa McPherson, 36, died in the care
of the church in 1995.  The church’s

Newspaper  sues for public defender’s office audit
Clearwater operation was charged with
two felonies in connection with
McPherson’s death, but the charges were
dropped in June.
     The autopsies are part of the
prosecutor’s records in the case.
According to Florida’s Public Records

Law, such records are open to the public
after a criminal case has concluded.
     The Church of Scientology contends
the release of the records will harm its
right to a fair trial in the wrongful death
lawsuit McPherson’s family filed.
(6/22/00)

NEW TAMPA -- The location and
format for a publicly advertised meeting
for the Heritage Isles Community
Development District was changed at the
last minute, prompting concern of
Sunshine Law open meetings violations.

Rather than hold the budget meeting at
a downtown law firm as previously
advertised, the meeting was conducted via
conference call from the home of attorney
Mark Straley who represents the Heritage

Isles board and three of the board’s five
supervisors in Clearwater. Straley admitted
to changing the location of the meeting
without notifying staff members after a St.
Petersburg Times reporter showed up at
the law office.

“I have never heard of a board trying to
conduct a meeting that is flat out not where
the notice said it would be,” said Jon Kaney,
a First Amendment attorney in Daytona
Beach. (7/14/00)

Company sues state for private meeting
 TALLAHASSEE — A private meeting

held by the state Department of
Management Services to evaluate
competing bids by two telecommunication
companies has prompted one to file suit,
claiming the meeting violated Florida’s
Open Meetings Law.

Motorola Inc., claims the meetings
should have been open to the public.
Company officials cite a March 1999

informal opinion by the state attorney
general’s office that states some panels
established by a state agency to evaluate
vendors seeking a state contract are
subject to the Sunshine Law.

The lawsuit seeks to invalidate the
department’s decision to negotiate with
Com-Net. The $300-million contract will
complete the expansion of a statewide
network for law enforcement. (7/21/00)

  LAKE PLACID -- The local mayor
had to explain her plans to screen
applicants for the police chief vacancy
after concerns of possible Sunshine Law
violations were raised by city council

members.
Mayor Pauline Dionne defended the

use of out of town law enforcement
officials for the initial applicant screening
and assured council members that the three

officials were working independently of
each other, rather than as a committee.
Dionne said this was an attempt to expedite
the selection process.  The final selection
will be left to the council. (7/12/00)

PRIVACY
CONTINUED
Resident arrested
for secret recordings
     HERNANDO -- A Hernando Beach
man was arrested for secretly recording
conversations between himself and a
county commissioner.
     Bobbie Lee Hodge, 52, was charged
with two felonies for intercepting calls
and revealing their contents.  Hodge
delivered copies of the tapes and
transcripts to the Hernando County
Government Center.  The conversations
were laced with profanity and County
Commissioner Pat Novy calling her
colleagues names.
     The charges against Hodge carry a
maximum penalty of five years in jail
and a $5,000 fine. (7/30/00)

    BOYNTON BEACH -- The Home
Depot, a home improvement retailer,
sued The Adult Depot, a strip club, for
trademark infringement for using an
orange and white block-lettered sign
similar to its own logo.

     The Home Depot contends that the use
of a similar sign and logo will degrade and
dilute its trademark.
     The company seeks the removal of the
Adult Depot’s signs and reimbursement of
attorney’s fees.  (6/6/00)

TRADEMARK
Home Depot sues strip club



COURTS CONTINUED

3

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.jou.ufl.edu/brechner/
e-mail: jthomas@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Director/Executive Editor
Jane Inouye, Editor
Jackie Thomas, Production Coordinator
Allyson Beutke, Production Assistant
Bill F. Chamberlin, Ph.D., Founding Director

    The Brechner Report  is published 12 times a year
under the auspices of the University of Florida
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort of The
Brechner Center for Freedom of Information, the
University of Florida College of Journalism and
Communications, the Florida Press Association, the
Florida Association of Broadcasters, the Florida Society
of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner
Endowment.

Judge allows public viewing of  teacher slaying video

LIBEL
Court reverses $4.7 million libel award

The Brechner Report       September 2000

WEST PALM BEACH -- The public
and the media had an opportunity recently
to view the videotape of a Lake Worth
Community teacher being shot by a
student, but were banned from reproducing
the tape for broadcast or distribution.

The school surveillance video was
public record as evidence in a criminal case
against seventh-grader Nathaniel Brazill,
ruled 15th Circuit judge Richard Wennett.
Brazill was charged with first degree
murder following the shooting of teacher

Barry Grunow last May.
The grainy videotape was shown at the

Palm Beach County Courthouse’s jury
assembly room. Those who viewed the
tape were required to sign a form pledging
not to reproduce the tape.  (7/8-15/00)

    VERO BEACH -- An appellate court
reversed a $4.7 million libel verdict against
a community activist that was awarded to a
former Vero Beach mayor.  The award was
one of the largest in state history.
     Former mayor Bill Jordan filed suit
against businessman Frank Zorc because
Zorc made negative statements in five
fliers about Jordan’s part in a land deal with
the city.

A jury decided Zorc should pay Jordan
$1.9 million in actual damages and $2.8
million in punitive damages.

     The 4th District Court of Appeal
reversed the August 1998 award against
Frank Zorc because Zorc’s comments
about Jordan were opinions and never
proved to be false – two elements needed
to support a libel claim.
     The court said that Zorc’s comments
were protected political speech, and that
the circuit judge who heard the case should
never have let it come to trial.
     Jordan’s attorney said his client plans to
take his appeal of the court’s verdict to the
Florida Supreme Court. (7/6/00)

Libel suit against newspaper dismissed
DAYTONA BEACH -- A circuit judge

dismissed a libel suit an attorney filed
against The News-Journal newspaper.
     Kevin “Kit” Carson sued the paper in
1998 because of editorials and stories that
focused on his two failed election
campaigns.  Carson claimed the stories
contained false and defamatory statements.

     Circuit Judge Joseph G. Will issued a
summary judgment against Carson because
the stories were not defamatory and did not
harm Carson’s reputation.
     Carson accused Judge Will of ignoring
the law in order to promote a personal
agenda.  Carson said he plans to appeal the
ruling. (6/16/00)

DEFAMATION

TAMPA -- Two Polk County
sheriff’s deputies filed a defamation
suit against the department alleging
their First Amendment rights were
violated because they were forced to
subscribe to a particular theory about
a police officer’s death.
     Former homicide detectives Ann
Cash and Deanna Warren believed that
Officer Christopher Horner’s death in
1998 was a suicide.

In their lawsuit, they contend that
a colonel in the sheriff’s department
told them that if they didn’t go along

with the theory that Horner’s death
was a homicide, it would be a career-
ending decision.  When they didn’t
go along with the theory, they were
reassigned, according to the suit.
     Horner was found shot to death in
an isolated area in 1998. He had
been shot in the back of the head
with his own pistol. Horner and his
wife were under investigation for
welfare fraud at the time of his
death.

The investigation was dropped
after his death. (8/2/00)

Sheriff ’s deputies file defamation suit

     FIRST
AMENDMENT

Use inmate’s legal
name says judge

   ATLANTA -- Prison officials
violated a death-row inmate his First
Amendment free exercise of religion
rights when they refused to use his legally
changed name on his prisoner
identification
card,
according
to a
three-judge panel of the 11th U.S. Circuit
Court of Appeals.

In 1993, Kenneth Quince legally
changed his name to Rasikj Abdul Hakim.
Hakim is serving a death sentence for a
murder in 1979.  After prison officials
refused to recognize his new name, Hakim
sued in federal court in 1995.

On appeal, the judges ruled that prison
officials could not show a reasonable
interest in prohibiting the use of religious
names on prisoner identification cards.
 (8/10/00)



that pertained to the court proceedings.
Additionally, the gag order contained no

expiration date, and so effectively imposed a
“permanent injunction that forever bars the
litigants and their counsel from commenting on
a significant case.”   This broad ban, Judge
Jordan found, was not supported by the record
and is unconstitutional on its face.
Judge Jordan then added an important message

for other judges considering gag orders: “[s]o long as the
fairness of the trial is not unduly jeopardized, it is not for the
judiciary to determine whether the public has enough news
about the trial or whether the trial participants’ “spin” – i.e.
their opinions and impressions –  would be interesting to the
public.”

The tobacco litigation is unprecedented.  It is the only
lawsuit by smokers against the tobacco industry that has ever
proceeded to trial as a class action and has the potential for one
the largest judgments in history.

The class of plaintiffs includes between 225,000 to
850,000 present and former Florida smokers.  The defendants
include all of the industry giants: R.J. Reynolds Tobacco Co.,
Philip Morris Inc., Brown & Williamson Tobacco Corp.,
Lorillard Tobacco Co., Liggett Group, Inc, Council for Tobacco
Research, and the Tobacco Institute.

The Florida courts ruled that the jury could award punitive
damages in a single lump sum for all litigants in the class,
rather than assess them individually one smoker at a time.  This
ruling rendered the tobacco defendants vulnerable to a
potentially massive and possibly industry shattering punitive
damage verdict.  Indeed, on July 14, 2000, the jury awarded the
class $145 billion in punitive damages – the largest damages
award in U.S. history.

Judge Kaye has appealed the ruling to the Eleventh Circuit.

Gregg D. Thomas and Rachel E. Fugate are media
lawyers at Holland & Knight LLP, which represented the
plaintiffs in Dow Jones v. Kaye.

Gregg Thomas

Smoke cleared from tobacco litigation

The

 By Gregg Thomas and
Rachel Fugate

Back Page

A state judge’s gag order banning any public
discussion by the parties in the only class
action tobacco trial to date was
unconstitutional, a federal judge has ruled.

On October 20, 1998, Circuit Court Judge
Robert P. Kaye entered the gag order, which
prohibited any public comment by parties and
their agents in Engle, et al. v. R.J. Reynolds
Tobacco Company, et al.  Despite the intense
public interest in the tobacco litigation – given the potentially
massive judgment and its effects upon the tobacco industry and

economy as a whole – the
trial court issued the
blanket gag order without
providing the media an
opportunity to be heard.
On March 10, 2000,
several media plaintiffs,

including Dow Jones & Company, The New York Times
Company, Media General, Miami Herald Publishing Co.,
Gannett, and the Sun-Sentinel sued in federal court to have the
gag order set aside.

In lifting the gag order on April 5, 2000, U.S. District
Judge Adalberto Jordan readily concluded that the blanket gag
order violated the First Amendment.  Before a court may
enjoin the speech of trial participants, the court “must
specifically find, based on the available evidence, that the
fairness of the trial is seriously threatened by publicity and
that nothing short of a gag order will suffice to protect the
litigants’ right to a fair trial.”    The court found that there was
“no finding that the publicity, . . . or anything else seriously
threatened the fairness of the trial,” and stated that there were
“no findings as to whether measures short of a gag order would
suffice to combat the perceived threat.”

The federal court also found that the order was overbroad,
banning too much speech and lasting too long.  Instead of
limiting the gag order to “extrajudicial statements that would
in fact be likely to affect the fairness of the trial,” Judge Kaye
forbid the trial participants from making any public statement

Rachel Fugate



Volume 24, Number 9      A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information       College of Journalism and Communications       University of Florida

September 2000

Newspapers win access to federal export records

City denies records request for staffing

Judge rules tobacco gag order overbroad
COURTS

ACCESS
RECORDS

     TAMPA -- A federal
judge granted two newspapers
access to federal export
records that the Department
of Commerce had refused to
provide.
     The St. Petersburg Times and The
Tampa Tribune sued the Department of
Commerce for access to records
showing the identities of those who were
granted licenses to export goods from

Cuba from 1996 to 1999.
     The federal government
agency refused to provide the
documents, claiming they were
exempt from the Freedom of
Information Act, because of a

FOIA exemption for statutes that require the
confidentiality of particular records.  The
statute in question was the Export
Administration Act of 1979, which exempted
information regarding license applications.

     However, the EAA expired in 1994.
The federal government claimed that the
EAA was effective due to an executive
order that sanctioned the continuation of
the export control system.
     Judge Richard Lazzarra disagreed.  He
held that relying on an expired statute and
nonstatutory authority to withhold
records is “inconsistent with the
requirements of narrow construction and
full disclosure of FOIA.”  (6/28/00)

MARATHON -- The Marathon city
manager has denied a newspaper’s
public records request, claiming that
the city does not have any employees.

On two occasions, The Florida
Keys Keynoter requested names, titles
and salary of  employees from city
manager Craig Wrathell and the city
council.  In both cases, the information

request was denied, based on a claim of
employee confidentiality. Administrative
services, including those of Wrathell, are
provided by Moyer and Associates.

One councilmember supports disclosure.
“People are entitled to know what the people
working for the city are making or a close
whereabouts,” said Councilman Randy Mearns.
(7/15/00)

  MIAMI -- A federal court held in
Dow Jones and Co. v. Kaye that a gag
order issued by a circuit court judge in
tobacco litigation was overbroad.
     The gag order prohibited all parties
to the suit and their agents from
holding any public meetings or press
conferences relating to any of the facts
and issues of the case.  It was part of a
class action lawsuit to recover damages
for diseases contracted as a result of
cigarette smoking.
     Six newspaper publishers, Dow
Jones and Co., Inc., New York Times
Co., Media General Operations, Inc.,

Miami Herald Publishing Co., Gannett
Satellite Information Network, Inc., and Sun-
Sentinel Co., Inc., filed for an emergency
temporary restraining order to prevent the
enforcement of the gag order.
     The U.S. District Court in the Southern
District of Florida held that the gag order was
unconstitutional.  The court balanced whether
the public’s interest was served while
maintaining the tobacco companies’ rights to
a fair trial.  The court held that the gag order
was not necessary to ensuring a fair trial
because there was no proven threat. (4/5/00)
(Editor’s Note:  See related story on The
Back Page)

Insurer to pay
$2.55 million

PRIVACY

     ST. PETERSBURG -- An insurance
company will pay a state Department of
Insurance official $2.55 million for
invading his privacy.
     Banker’s Insurance Company was
instructed by the company’s top
executives
to
investigate
Kevin
McCarty, the deputy director of insurer
services.  The executives blamed
McCarty for what it considered hostile
relations with state regulators.  It hired a
private investigator to dig into McCarty’s
personal life.  The investigation revealed
that McCarty is gay, which was not public
knowledge.
     The company’s private investigator
pleaded guilty to wiretapping McCarty’s
home.  The investigation also included
videotaping and photographing McCarty.
     The trial would have begun in July, with
Insurance Commissioner Bill Nelson and
former Insurance Commissioner Tom
Gallagher as the first two witnesses to
testify on McCarty’s behalf. (6/20/00)

THE

BRECHNER
R E P O R T



2

DECISIONS
ON FILE

 Board members violated Sunshine Law

Copies of case opinions, attorney
general opinions, or legislation re-
ported in any issue as on file may be
obtained upon request from the
Brechner Center for Freedom of Infor-
mation, College of Journalism and
Communications, 3208 Weimer Hall,
University of Florida, Gainesville, FL
32611-8400, (352) 392-2273.

ACCESS RECORDS CONTINUED

ACCESS MEETINGS

 Mayor defends plan for screening police chief  applicants

The Brechner Report       September 2000

     ST. PETERSBURG -- The St.
Petersburg Times sued the Pinellas-
Pasco State Attorney to force access to
the autopsy photos of a woman who died
in the care of the Church of Scientology.
     Lisa McPherson, 36, died in the care
of the church in 1995.  The church’s

Newspaper  sues for public defender’s office audit
Clearwater operation was charged with
two felonies in connection with
McPherson’s death, but the charges were
dropped in June.
     The autopsies are part of the
prosecutor’s records in the case.
According to Florida’s Public Records

Law, such records are open to the public
after a criminal case has concluded.
     The Church of Scientology contends
the release of the records will harm its
right to a fair trial in the wrongful death
lawsuit McPherson’s family filed.
(6/22/00)

NEW TAMPA -- The location and
format for a publicly advertised meeting
for the Heritage Isles Community
Development District was changed at the
last minute, prompting concern of
Sunshine Law open meetings violations.

Rather than hold the budget meeting at
a downtown law firm as previously
advertised, the meeting was conducted via
conference call from the home of attorney
Mark Straley who represents the Heritage

Isles board and three of the board’s five
supervisors in Clearwater. Straley admitted
to changing the location of the meeting
without notifying staff members after a St.
Petersburg Times reporter showed up at
the law office.

“I have never heard of a board trying to
conduct a meeting that is flat out not where
the notice said it would be,” said Jon Kaney,
a First Amendment attorney in Daytona
Beach. (7/14/00)

Company sues state for private meeting
 TALLAHASSEE — A private meeting

held by the state Department of
Management Services to evaluate
competing bids by two telecommunication
companies has prompted one to file suit,
claiming the meeting violated Florida’s
Open Meetings Law.

Motorola Inc., claims the meetings
should have been open to the public.
Company officials cite a March 1999

informal opinion by the state attorney
general’s office that states some panels
established by a state agency to evaluate
vendors seeking a state contract are
subject to the Sunshine Law.

The lawsuit seeks to invalidate the
department’s decision to negotiate with
Com-Net. The $300-million contract will
complete the expansion of a statewide
network for law enforcement. (7/21/00)

  LAKE PLACID -- The local mayor
had to explain her plans to screen
applicants for the police chief vacancy
after concerns of possible Sunshine Law
violations were raised by city council

members.
Mayor Pauline Dionne defended the

use of out of town law enforcement
officials for the initial applicant screening
and assured council members that the three

officials were working independently of
each other, rather than as a committee.
Dionne said this was an attempt to expedite
the selection process.  The final selection
will be left to the council. (7/12/00)

PRIVACY
CONTINUED
Resident arrested
for secret recordings
     HERNANDO -- A Hernando Beach
man was arrested for secretly recording
conversations between himself and a
county commissioner.
     Bobbie Lee Hodge, 52, was charged
with two felonies for intercepting calls
and revealing their contents.  Hodge
delivered copies of the tapes and
transcripts to the Hernando County
Government Center.  The conversations
were laced with profanity and County
Commissioner Pat Novy calling her
colleagues names.
     The charges against Hodge carry a
maximum penalty of five years in jail
and a $5,000 fine. (7/30/00)

    BOYNTON BEACH -- The Home
Depot, a home improvement retailer,
sued The Adult Depot, a strip club, for
trademark infringement for using an
orange and white block-lettered sign
similar to its own logo.

     The Home Depot contends that the use
of a similar sign and logo will degrade and
dilute its trademark.
     The company seeks the removal of the
Adult Depot’s signs and reimbursement of
attorney’s fees.  (6/6/00)

TRADEMARK
Home Depot sues strip club



COURTS CONTINUED

3

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.jou.ufl.edu/brechner/
e-mail: jthomas@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Director/Executive Editor
Jane Inouye, Editor
Jackie Thomas, Production Coordinator
Allyson Beutke, Production Assistant
Bill F. Chamberlin, Ph.D., Founding Director

    The Brechner Report  is published 12 times a year
under the auspices of the University of Florida
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort of The
Brechner Center for Freedom of Information, the
University of Florida College of Journalism and
Communications, the Florida Press Association, the
Florida Association of Broadcasters, the Florida Society
of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner
Endowment.

Judge allows public viewing of  teacher slaying video

LIBEL
Court reverses $4.7 million libel award

The Brechner Report       September 2000

WEST PALM BEACH -- The public
and the media had an opportunity recently
to view the videotape of a Lake Worth
Community teacher being shot by a
student, but were banned from reproducing
the tape for broadcast or distribution.

The school surveillance video was
public record as evidence in a criminal case
against seventh-grader Nathaniel Brazill,
ruled 15th Circuit judge Richard Wennett.
Brazill was charged with first degree
murder following the shooting of teacher

Barry Grunow last May.
The grainy videotape was shown at the

Palm Beach County Courthouse’s jury
assembly room. Those who viewed the
tape were required to sign a form pledging
not to reproduce the tape.  (7/8-15/00)

    VERO BEACH -- An appellate court
reversed a $4.7 million libel verdict against
a community activist that was awarded to a
former Vero Beach mayor.  The award was
one of the largest in state history.
     Former mayor Bill Jordan filed suit
against businessman Frank Zorc because
Zorc made negative statements in five
fliers about Jordan’s part in a land deal with
the city.

A jury decided Zorc should pay Jordan
$1.9 million in actual damages and $2.8
million in punitive damages.

     The 4th District Court of Appeal
reversed the August 1998 award against
Frank Zorc because Zorc’s comments
about Jordan were opinions and never
proved to be false – two elements needed
to support a libel claim.
     The court said that Zorc’s comments
were protected political speech, and that
the circuit judge who heard the case should
never have let it come to trial.
     Jordan’s attorney said his client plans to
take his appeal of the court’s verdict to the
Florida Supreme Court. (7/6/00)

Libel suit against newspaper dismissed
DAYTONA BEACH -- A circuit judge

dismissed a libel suit an attorney filed
against The News-Journal newspaper.
     Kevin “Kit” Carson sued the paper in
1998 because of editorials and stories that
focused on his two failed election
campaigns.  Carson claimed the stories
contained false and defamatory statements.

     Circuit Judge Joseph G. Will issued a
summary judgment against Carson because
the stories were not defamatory and did not
harm Carson’s reputation.
     Carson accused Judge Will of ignoring
the law in order to promote a personal
agenda.  Carson said he plans to appeal the
ruling. (6/16/00)

DEFAMATION

TAMPA -- Two Polk County
sheriff’s deputies filed a defamation
suit against the department alleging
their First Amendment rights were
violated because they were forced to
subscribe to a particular theory about
a police officer’s death.
     Former homicide detectives Ann
Cash and Deanna Warren believed that
Officer Christopher Horner’s death in
1998 was a suicide.

In their lawsuit, they contend that
a colonel in the sheriff’s department
told them that if they didn’t go along

with the theory that Horner’s death
was a homicide, it would be a career-
ending decision.  When they didn’t
go along with the theory, they were
reassigned, according to the suit.
     Horner was found shot to death in
an isolated area in 1998. He had
been shot in the back of the head
with his own pistol. Horner and his
wife were under investigation for
welfare fraud at the time of his
death.

The investigation was dropped
after his death. (8/2/00)

Sheriff ’s deputies file defamation suit

     FIRST
AMENDMENT

Use inmate’s legal
name says judge

   ATLANTA -- Prison officials
violated a death-row inmate his First
Amendment free exercise of religion
rights when they refused to use his legally
changed name on his prisoner
identification
card,
according
to a
three-judge panel of the 11th U.S. Circuit
Court of Appeals.

In 1993, Kenneth Quince legally
changed his name to Rasikj Abdul Hakim.
Hakim is serving a death sentence for a
murder in 1979.  After prison officials
refused to recognize his new name, Hakim
sued in federal court in 1995.

On appeal, the judges ruled that prison
officials could not show a reasonable
interest in prohibiting the use of religious
names on prisoner identification cards.
 (8/10/00)



that pertained to the court proceedings.
Additionally, the gag order contained no

expiration date, and so effectively imposed a
“permanent injunction that forever bars the
litigants and their counsel from commenting on
a significant case.”   This broad ban, Judge
Jordan found, was not supported by the record
and is unconstitutional on its face.
Judge Jordan then added an important message

for other judges considering gag orders: “[s]o long as the
fairness of the trial is not unduly jeopardized, it is not for the
judiciary to determine whether the public has enough news
about the trial or whether the trial participants’ “spin” – i.e.
their opinions and impressions –  would be interesting to the
public.”

The tobacco litigation is unprecedented.  It is the only
lawsuit by smokers against the tobacco industry that has ever
proceeded to trial as a class action and has the potential for one
the largest judgments in history.

The class of plaintiffs includes between 225,000 to
850,000 present and former Florida smokers.  The defendants
include all of the industry giants: R.J. Reynolds Tobacco Co.,
Philip Morris Inc., Brown & Williamson Tobacco Corp.,
Lorillard Tobacco Co., Liggett Group, Inc, Council for Tobacco
Research, and the Tobacco Institute.

The Florida courts ruled that the jury could award punitive
damages in a single lump sum for all litigants in the class,
rather than assess them individually one smoker at a time.  This
ruling rendered the tobacco defendants vulnerable to a
potentially massive and possibly industry shattering punitive
damage verdict.  Indeed, on July 14, 2000, the jury awarded the
class $145 billion in punitive damages – the largest damages
award in U.S. history.

Judge Kaye has appealed the ruling to the Eleventh Circuit.

Gregg D. Thomas and Rachel E. Fugate are media
lawyers at Holland & Knight LLP, which represented the
plaintiffs in Dow Jones v. Kaye.

Gregg Thomas

Smoke cleared from tobacco litigation

The

 By Gregg Thomas and
Rachel Fugate

Back Page

A state judge’s gag order banning any public
discussion by the parties in the only class
action tobacco trial to date was
unconstitutional, a federal judge has ruled.

On October 20, 1998, Circuit Court Judge
Robert P. Kaye entered the gag order, which
prohibited any public comment by parties and
their agents in Engle, et al. v. R.J. Reynolds
Tobacco Company, et al.  Despite the intense
public interest in the tobacco litigation – given the potentially
massive judgment and its effects upon the tobacco industry and

economy as a whole – the
trial court issued the
blanket gag order without
providing the media an
opportunity to be heard.
On March 10, 2000,
several media plaintiffs,

including Dow Jones & Company, The New York Times
Company, Media General, Miami Herald Publishing Co.,
Gannett, and the Sun-Sentinel sued in federal court to have the
gag order set aside.

In lifting the gag order on April 5, 2000, U.S. District
Judge Adalberto Jordan readily concluded that the blanket gag
order violated the First Amendment.  Before a court may
enjoin the speech of trial participants, the court “must
specifically find, based on the available evidence, that the
fairness of the trial is seriously threatened by publicity and
that nothing short of a gag order will suffice to protect the
litigants’ right to a fair trial.”    The court found that there was
“no finding that the publicity, . . . or anything else seriously
threatened the fairness of the trial,” and stated that there were
“no findings as to whether measures short of a gag order would
suffice to combat the perceived threat.”

The federal court also found that the order was overbroad,
banning too much speech and lasting too long.  Instead of
limiting the gag order to “extrajudicial statements that would
in fact be likely to affect the fairness of the trial,” Judge Kaye
forbid the trial participants from making any public statement

Rachel Fugate



Volume 24, Number 9      A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information       College of Journalism and Communications       University of Florida

September 2000

Newspapers win access to federal export records

City denies records request for staffing

Judge rules tobacco gag order overbroad
COURTS

ACCESS
RECORDS

     TAMPA -- A federal
judge granted two newspapers
access to federal export
records that the Department
of Commerce had refused to
provide.
     The St. Petersburg Times and The
Tampa Tribune sued the Department of
Commerce for access to records
showing the identities of those who were
granted licenses to export goods from

Cuba from 1996 to 1999.
     The federal government
agency refused to provide the
documents, claiming they were
exempt from the Freedom of
Information Act, because of a

FOIA exemption for statutes that require the
confidentiality of particular records.  The
statute in question was the Export
Administration Act of 1979, which exempted
information regarding license applications.

     However, the EAA expired in 1994.
The federal government claimed that the
EAA was effective due to an executive
order that sanctioned the continuation of
the export control system.
     Judge Richard Lazzarra disagreed.  He
held that relying on an expired statute and
nonstatutory authority to withhold
records is “inconsistent with the
requirements of narrow construction and
full disclosure of FOIA.”  (6/28/00)

MARATHON -- The Marathon city
manager has denied a newspaper’s
public records request, claiming that
the city does not have any employees.

On two occasions, The Florida
Keys Keynoter requested names, titles
and salary of  employees from city
manager Craig Wrathell and the city
council.  In both cases, the information

request was denied, based on a claim of
employee confidentiality. Administrative
services, including those of Wrathell, are
provided by Moyer and Associates.

One councilmember supports disclosure.
“People are entitled to know what the people
working for the city are making or a close
whereabouts,” said Councilman Randy Mearns.
(7/15/00)

  MIAMI -- A federal court held in
Dow Jones and Co. v. Kaye that a gag
order issued by a circuit court judge in
tobacco litigation was overbroad.
     The gag order prohibited all parties
to the suit and their agents from
holding any public meetings or press
conferences relating to any of the facts
and issues of the case.  It was part of a
class action lawsuit to recover damages
for diseases contracted as a result of
cigarette smoking.
     Six newspaper publishers, Dow
Jones and Co., Inc., New York Times
Co., Media General Operations, Inc.,

Miami Herald Publishing Co., Gannett
Satellite Information Network, Inc., and Sun-
Sentinel Co., Inc., filed for an emergency
temporary restraining order to prevent the
enforcement of the gag order.
     The U.S. District Court in the Southern
District of Florida held that the gag order was
unconstitutional.  The court balanced whether
the public’s interest was served while
maintaining the tobacco companies’ rights to
a fair trial.  The court held that the gag order
was not necessary to ensuring a fair trial
because there was no proven threat. (4/5/00)
(Editor’s Note:  See related story on The
Back Page)

Insurer to pay
$2.55 million

PRIVACY

     ST. PETERSBURG -- An insurance
company will pay a state Department of
Insurance official $2.55 million for
invading his privacy.
     Banker’s Insurance Company was
instructed by the company’s top
executives
to
investigate
Kevin
McCarty, the deputy director of insurer
services.  The executives blamed
McCarty for what it considered hostile
relations with state regulators.  It hired a
private investigator to dig into McCarty’s
personal life.  The investigation revealed
that McCarty is gay, which was not public
knowledge.
     The company’s private investigator
pleaded guilty to wiretapping McCarty’s
home.  The investigation also included
videotaping and photographing McCarty.
     The trial would have begun in July, with
Insurance Commissioner Bill Nelson and
former Insurance Commissioner Tom
Gallagher as the first two witnesses to
testify on McCarty’s behalf. (6/20/00)

THE

BRECHNER
R E P O R T



2

DECISIONS
ON FILE

 Board members violated Sunshine Law

Copies of case opinions, attorney
general opinions, or legislation re-
ported in any issue as on file may be
obtained upon request from the
Brechner Center for Freedom of Infor-
mation, College of Journalism and
Communications, 3208 Weimer Hall,
University of Florida, Gainesville, FL
32611-8400, (352) 392-2273.

ACCESS RECORDS CONTINUED

ACCESS MEETINGS

 Mayor defends plan for screening police chief  applicants

The Brechner Report       September 2000

     ST. PETERSBURG -- The St.
Petersburg Times sued the Pinellas-
Pasco State Attorney to force access to
the autopsy photos of a woman who died
in the care of the Church of Scientology.
     Lisa McPherson, 36, died in the care
of the church in 1995.  The church’s

Newspaper  sues for public defender’s office audit
Clearwater operation was charged with
two felonies in connection with
McPherson’s death, but the charges were
dropped in June.
     The autopsies are part of the
prosecutor’s records in the case.
According to Florida’s Public Records

Law, such records are open to the public
after a criminal case has concluded.
     The Church of Scientology contends
the release of the records will harm its
right to a fair trial in the wrongful death
lawsuit McPherson’s family filed.
(6/22/00)

NEW TAMPA -- The location and
format for a publicly advertised meeting
for the Heritage Isles Community
Development District was changed at the
last minute, prompting concern of
Sunshine Law open meetings violations.

Rather than hold the budget meeting at
a downtown law firm as previously
advertised, the meeting was conducted via
conference call from the home of attorney
Mark Straley who represents the Heritage

Isles board and three of the board’s five
supervisors in Clearwater. Straley admitted
to changing the location of the meeting
without notifying staff members after a St.
Petersburg Times reporter showed up at
the law office.

“I have never heard of a board trying to
conduct a meeting that is flat out not where
the notice said it would be,” said Jon Kaney,
a First Amendment attorney in Daytona
Beach. (7/14/00)

Company sues state for private meeting
 TALLAHASSEE — A private meeting

held by the state Department of
Management Services to evaluate
competing bids by two telecommunication
companies has prompted one to file suit,
claiming the meeting violated Florida’s
Open Meetings Law.

Motorola Inc., claims the meetings
should have been open to the public.
Company officials cite a March 1999

informal opinion by the state attorney
general’s office that states some panels
established by a state agency to evaluate
vendors seeking a state contract are
subject to the Sunshine Law.

The lawsuit seeks to invalidate the
department’s decision to negotiate with
Com-Net. The $300-million contract will
complete the expansion of a statewide
network for law enforcement. (7/21/00)

  LAKE PLACID -- The local mayor
had to explain her plans to screen
applicants for the police chief vacancy
after concerns of possible Sunshine Law
violations were raised by city council

members.
Mayor Pauline Dionne defended the

use of out of town law enforcement
officials for the initial applicant screening
and assured council members that the three

officials were working independently of
each other, rather than as a committee.
Dionne said this was an attempt to expedite
the selection process.  The final selection
will be left to the council. (7/12/00)

PRIVACY
CONTINUED
Resident arrested
for secret recordings
     HERNANDO -- A Hernando Beach
man was arrested for secretly recording
conversations between himself and a
county commissioner.
     Bobbie Lee Hodge, 52, was charged
with two felonies for intercepting calls
and revealing their contents.  Hodge
delivered copies of the tapes and
transcripts to the Hernando County
Government Center.  The conversations
were laced with profanity and County
Commissioner Pat Novy calling her
colleagues names.
     The charges against Hodge carry a
maximum penalty of five years in jail
and a $5,000 fine. (7/30/00)

    BOYNTON BEACH -- The Home
Depot, a home improvement retailer,
sued The Adult Depot, a strip club, for
trademark infringement for using an
orange and white block-lettered sign
similar to its own logo.

     The Home Depot contends that the use
of a similar sign and logo will degrade and
dilute its trademark.
     The company seeks the removal of the
Adult Depot’s signs and reimbursement of
attorney’s fees.  (6/6/00)

TRADEMARK
Home Depot sues strip club



COURTS CONTINUED

3

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.jou.ufl.edu/brechner/
e-mail: jthomas@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Director/Executive Editor
Jane Inouye, Editor
Jackie Thomas, Production Coordinator
Allyson Beutke, Production Assistant
Bill F. Chamberlin, Ph.D., Founding Director

    The Brechner Report  is published 12 times a year
under the auspices of the University of Florida
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort of The
Brechner Center for Freedom of Information, the
University of Florida College of Journalism and
Communications, the Florida Press Association, the
Florida Association of Broadcasters, the Florida Society
of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner
Endowment.

Judge allows public viewing of  teacher slaying video

LIBEL
Court reverses $4.7 million libel award

The Brechner Report       September 2000

WEST PALM BEACH -- The public
and the media had an opportunity recently
to view the videotape of a Lake Worth
Community teacher being shot by a
student, but were banned from reproducing
the tape for broadcast or distribution.

The school surveillance video was
public record as evidence in a criminal case
against seventh-grader Nathaniel Brazill,
ruled 15th Circuit judge Richard Wennett.
Brazill was charged with first degree
murder following the shooting of teacher

Barry Grunow last May.
The grainy videotape was shown at the

Palm Beach County Courthouse’s jury
assembly room. Those who viewed the
tape were required to sign a form pledging
not to reproduce the tape.  (7/8-15/00)

    VERO BEACH -- An appellate court
reversed a $4.7 million libel verdict against
a community activist that was awarded to a
former Vero Beach mayor.  The award was
one of the largest in state history.
     Former mayor Bill Jordan filed suit
against businessman Frank Zorc because
Zorc made negative statements in five
fliers about Jordan’s part in a land deal with
the city.

A jury decided Zorc should pay Jordan
$1.9 million in actual damages and $2.8
million in punitive damages.

     The 4th District Court of Appeal
reversed the August 1998 award against
Frank Zorc because Zorc’s comments
about Jordan were opinions and never
proved to be false – two elements needed
to support a libel claim.
     The court said that Zorc’s comments
were protected political speech, and that
the circuit judge who heard the case should
never have let it come to trial.
     Jordan’s attorney said his client plans to
take his appeal of the court’s verdict to the
Florida Supreme Court. (7/6/00)

Libel suit against newspaper dismissed
DAYTONA BEACH -- A circuit judge

dismissed a libel suit an attorney filed
against The News-Journal newspaper.
     Kevin “Kit” Carson sued the paper in
1998 because of editorials and stories that
focused on his two failed election
campaigns.  Carson claimed the stories
contained false and defamatory statements.

     Circuit Judge Joseph G. Will issued a
summary judgment against Carson because
the stories were not defamatory and did not
harm Carson’s reputation.
     Carson accused Judge Will of ignoring
the law in order to promote a personal
agenda.  Carson said he plans to appeal the
ruling. (6/16/00)

DEFAMATION

TAMPA -- Two Polk County
sheriff’s deputies filed a defamation
suit against the department alleging
their First Amendment rights were
violated because they were forced to
subscribe to a particular theory about
a police officer’s death.
     Former homicide detectives Ann
Cash and Deanna Warren believed that
Officer Christopher Horner’s death in
1998 was a suicide.

In their lawsuit, they contend that
a colonel in the sheriff’s department
told them that if they didn’t go along

with the theory that Horner’s death
was a homicide, it would be a career-
ending decision.  When they didn’t
go along with the theory, they were
reassigned, according to the suit.
     Horner was found shot to death in
an isolated area in 1998. He had
been shot in the back of the head
with his own pistol. Horner and his
wife were under investigation for
welfare fraud at the time of his
death.

The investigation was dropped
after his death. (8/2/00)

Sheriff ’s deputies file defamation suit

     FIRST
AMENDMENT

Use inmate’s legal
name says judge

   ATLANTA -- Prison officials
violated a death-row inmate his First
Amendment free exercise of religion
rights when they refused to use his legally
changed name on his prisoner
identification
card,
according
to a
three-judge panel of the 11th U.S. Circuit
Court of Appeals.

In 1993, Kenneth Quince legally
changed his name to Rasikj Abdul Hakim.
Hakim is serving a death sentence for a
murder in 1979.  After prison officials
refused to recognize his new name, Hakim
sued in federal court in 1995.

On appeal, the judges ruled that prison
officials could not show a reasonable
interest in prohibiting the use of religious
names on prisoner identification cards.
 (8/10/00)



that pertained to the court proceedings.
Additionally, the gag order contained no

expiration date, and so effectively imposed a
“permanent injunction that forever bars the
litigants and their counsel from commenting on
a significant case.”   This broad ban, Judge
Jordan found, was not supported by the record
and is unconstitutional on its face.
Judge Jordan then added an important message

for other judges considering gag orders: “[s]o long as the
fairness of the trial is not unduly jeopardized, it is not for the
judiciary to determine whether the public has enough news
about the trial or whether the trial participants’ “spin” – i.e.
their opinions and impressions –  would be interesting to the
public.”

The tobacco litigation is unprecedented.  It is the only
lawsuit by smokers against the tobacco industry that has ever
proceeded to trial as a class action and has the potential for one
the largest judgments in history.

The class of plaintiffs includes between 225,000 to
850,000 present and former Florida smokers.  The defendants
include all of the industry giants: R.J. Reynolds Tobacco Co.,
Philip Morris Inc., Brown & Williamson Tobacco Corp.,
Lorillard Tobacco Co., Liggett Group, Inc, Council for Tobacco
Research, and the Tobacco Institute.

The Florida courts ruled that the jury could award punitive
damages in a single lump sum for all litigants in the class,
rather than assess them individually one smoker at a time.  This
ruling rendered the tobacco defendants vulnerable to a
potentially massive and possibly industry shattering punitive
damage verdict.  Indeed, on July 14, 2000, the jury awarded the
class $145 billion in punitive damages – the largest damages
award in U.S. history.

Judge Kaye has appealed the ruling to the Eleventh Circuit.

Gregg D. Thomas and Rachel E. Fugate are media
lawyers at Holland & Knight LLP, which represented the
plaintiffs in Dow Jones v. Kaye.

Gregg Thomas

Smoke cleared from tobacco litigation

The

 By Gregg Thomas and
Rachel Fugate

Back Page

A state judge’s gag order banning any public
discussion by the parties in the only class
action tobacco trial to date was
unconstitutional, a federal judge has ruled.

On October 20, 1998, Circuit Court Judge
Robert P. Kaye entered the gag order, which
prohibited any public comment by parties and
their agents in Engle, et al. v. R.J. Reynolds
Tobacco Company, et al.  Despite the intense
public interest in the tobacco litigation – given the potentially
massive judgment and its effects upon the tobacco industry and

economy as a whole – the
trial court issued the
blanket gag order without
providing the media an
opportunity to be heard.
On March 10, 2000,
several media plaintiffs,

including Dow Jones & Company, The New York Times
Company, Media General, Miami Herald Publishing Co.,
Gannett, and the Sun-Sentinel sued in federal court to have the
gag order set aside.

In lifting the gag order on April 5, 2000, U.S. District
Judge Adalberto Jordan readily concluded that the blanket gag
order violated the First Amendment.  Before a court may
enjoin the speech of trial participants, the court “must
specifically find, based on the available evidence, that the
fairness of the trial is seriously threatened by publicity and
that nothing short of a gag order will suffice to protect the
litigants’ right to a fair trial.”    The court found that there was
“no finding that the publicity, . . . or anything else seriously
threatened the fairness of the trial,” and stated that there were
“no findings as to whether measures short of a gag order would
suffice to combat the perceived threat.”

The federal court also found that the order was overbroad,
banning too much speech and lasting too long.  Instead of
limiting the gag order to “extrajudicial statements that would
in fact be likely to affect the fairness of the trial,” Judge Kaye
forbid the trial participants from making any public statement

Rachel Fugate


